Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering (Dantumadiel)

vervolg geschorste gemeenteraadsvergadering van 30 mei 2023

maandag 5 juni 2023

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal Dantumadiel

Voorzitter
N.L. Agricola
Toelichting

Vervolg van de raadsvergadering d.d. 30 mei 2023 - vanaf punt 7. De ondertekende stukken en besluitvorming zijn terug te vinden onder de vergadering van 30 mei 2023.

Uitzending

Agendapunten

  1. 7

    De eerste fase van de opbouw van de nieuwe, eigen organisatie voor Dantumadiel is nagenoeg afgerond. Er ligt een formatieplan en organisatiestructuur. Ook is bekend voor welke taken een DVO met Noardeast-Fryslân afgesloten gaat worden. Daarmee is er ook zicht gekomen op de middelen die nodig zijn om de volgende fase van de daadwerkelijke realisatie van de organisatie op 1 januari 2023. Het gaat daarbij vooral om incidentele middelen, maar ook is er structureel een hoger budget noodzakelijk.
    In het bijgaande raadsvoorstel is dit verder toegelicht en onderbouwd.

  2. 8

    01:06:34 - 01:06:40 - N.L. Agricola
    01:06:40 - 01:10:59 - H. Visser
    01:10:59 - 01:11:07 - H. Visser
    01:11:07 - 01:17:01 - G. Wiersma
    01:17:01 - 01:17:06 - H. Visser
    01:17:06 - 01:17:07 - N.L. Agricola
    01:17:07 - 01:17:29 - H. Visser
    01:17:29 - 01:17:30 - H. Visser
    01:17:30 - 01:17:42 - G. Wiersma
    01:17:42 - 01:19:17 - H. Visser
    01:19:17 - 01:20:06 - G. Wiersma
    01:20:06 - 01:20:39 - H. Visser
    01:20:39 - 01:21:15 - G. Wiersma
    01:21:15 - 01:22:58 - H. Zwart
    01:22:58 - 01:24:36 - T. Smit-de Vries
    01:24:36 - 01:25:29 - H. Kooistra
    01:25:29 - 01:26:45 - F. van der Ploeg
    01:26:45 - 01:27:00 - N.L. Agricola
    01:27:00 - 01:27:30 - F. van der Ploeg
    01:27:30 - 01:31:25 - H. Visser
    01:31:25 - 01:31:52 - N.L. Agricola
    01:31:52 - 01:33:23 - H. Zwart
    01:33:23 - 01:33:45 - G. Wiersma
    01:33:45 - 01:35:15 - F. van der Ploeg
  3. 8.A

    01:35:05 - 01:35:15 - F. van der Ploeg
    01:35:15 - 01:35:35 - H. Zwart
    01:35:35 - 01:35:41 - S. Wijbenga
    01:35:41 - 01:38:12 - S. Wijbenga
    01:38:12 - 01:39:04 - F. van der Ploeg
    01:39:04 - 01:39:43 - G. Wiersma
    01:39:43 - 01:40:11 - H. Zwart
    01:40:11 - 01:40:23 - S. Wijbenga
    01:40:23 - 01:40:34 - H. Zwart
    01:40:34 - 01:41:01 - S. Wijbenga
    01:41:01 - 01:41:20 - H. Zwart
    01:41:20 - 01:41:39 - F. van der Ploeg
    01:41:39 - 01:41:54 - H. Zwart
    01:41:54 - 01:42:06 - F. van der Ploeg
    01:42:06 - 01:42:25 - H. Zwart
    01:42:25 - 01:43:27 - F. van der Ploeg
    01:43:27 - 01:43:45 - H. Zwart
    01:43:45 - 01:44:04 - T. Smit-de Vries
    01:44:04 - 01:44:33 - F. van der Ploeg
    01:44:33 - 01:52:53 - N.L. Agricola
    01:52:53 - 01:54:59 - F. van der Ploeg
    01:54:59 - 01:55:04 - H. Zwart
    01:55:04 - 01:55:38 - H. Zwart
    01:55:38 - 02:00:13 - N.L. Agricola
  4. 9
    Sluiting opiniërend deel
  5. 10.0
    BESLUITVORMEND DEEL:
  6. 11

    02:00:06 - 02:00:13 - N.L. Agricola
  7. 12

    02:00:08 - 02:00:13 - N.L. Agricola
    02:00:13 - 02:00:26 - M. Jonker
    02:00:26 - 02:00:38 - J. Wijbenga
    02:00:38 - 02:00:46 - M. Jonker
    02:00:46 - 02:01:28 - H. Visser
    02:01:28 - 02:01:55 - J. Wijbenga
    02:01:55 - 02:02:16 - H. Visser
    02:02:16 - 02:02:38 - M. Jonker
    02:02:38 - 02:02:57 - J. Wijbenga
    02:02:57 - 02:03:52 - H. Visser
    02:03:52 - 02:07:40 - M. Jonker
  8. 13

  9. 14

    De interne ingekomen stukken kunt u vinden op de gemeentelijke website van de raad:
    https://dantumadiel.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/6ba3cea7-8f06-4794-bb19-64435879b217

  10. 15

    De gemeente neemt deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite (GR). De Marrekrite verzorgt in de provincie Fryslân de toeristische basisinfrastructuur op water en land. Jaarlijks stuurt de Marrekrite de ontwerpbegroting, meerjarenraming en de jaarrekening aan de deelnemers toe. Dit ten behoeve van de zienswijzeprocedure op grond van artikel 59 Wgr (Wet gemeenschappelijke regelingen). In afwijking van andere jaren zijn echter de jaarstukken 2022 nog niet vastgesteld en worden deze later nagezonden.
    Het indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting en meerjarenraming is een bevoegdheid van de raden van de deelnemende overheden. Het vaststellen van de begroting is een verantwoordelijkheid van het algemeen bestuur van de Marrekrite. De begroting is voor gemeenten financieel van belang, omdat hierin de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage is vastgelegd. Aanpassingen moeten worden verwerkt in de gemeentelijke begroting.
    Het voorstel aan de gemeenteraad is om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 van GR Marrekrite en geen zienswijze in te dienen met betrekking tot de begroting. Om de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage in de begroting en de meerjarenraming van de gemeente te verwerken. Dit is verwerkt in het bijgevoegde ontwerpraadsvoorstel.

  11. 16

    Volgens de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem stuurt hûs en hiem de voorlopige jaarrekening en ontwerpbegroting aan de raad. De raad wordt hierbij in de gelegenheid gesteld haar zienswijze over de ontwerpbegroting en meerjarenraming kenbaar te maken. Het financieel jaarverslag wordt de raad ter kennisgeving aangeboden. Er is sprake van een negatief resultaat. Dit wordt in mindering gebracht op de algemene reserve van hûs en hiem.
    In 2022 vond de verduurzaming plaats van het kantoorpand in Leeuwarden dat eigendom is van de Gemeenschappelijke Regeling. De verduurzaming was noodzakelijk omdat kantoorpanden van (semi-) overheidsinstellingen moeten voldoen aan tenminste label C. vanaf 1 januari 2023. Het Algemeen Bestuur van hûs en hiem heeft ingestemd met de bijbehorende kosten. Daarvoor is ook een lening afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Zowel de (proces)kosten voor de verduurzaming als de in 2022 gestegen personeelskosten vormden aanleiding voor het besluit om gedurende het lopende boekjaar de begroting aan te passen. Bij het opstellen van de begroting was hiermee geen rekening gehouden. In de jaarrekening over 2022 zijn de resultaten derhalve afgezet tegen de gewijzigde begroting.
    In 2022 zijn in totaal 3.479 (eerste) adviesaanvragen behandeld. In 2021 zijn dat er 3.901 geweest. Daarmee is het aantal (eerste) adviesaanvragen ten opzichte van 2021 met 10,8% afgenomen, waarbij in 2021 t.o.v. 2020 nog een toename van 10,2% werd geregistreerd. Het aantal adviesvragen in 2021 was uitzonderlijk hoog en het aantal in 2022 is weer op het niveau van 2020.
    Het financieel jaarverslag wordt de raad ter kennisgeving aangeboden. Er is sprake van een negatief resultaat. Dit wordt in mindering gebracht op de algemene reserve van hûs en hiem.
    De begroting voor 2024 is opgesteld vanuit de verwachting dat de adviespraktijk in het kalenderjaar 2024 niet gewijzigd is. Aangezien er per 1 januari 2022 van geen enkele aan de GR deelnemende gemeenten een voornemen tot uittreding is ontvangen zijn in 2024 alle 17 nu bij de GR aangesloten gemeenten deelnemer.
    Ten tijde van het opstellen van deze begroting is de overgang naar het regime onder de Omgevingswet in Fryslân nog niet doorlopen. Het moment van invoering is weliswaar gesteld op 1 januari 2024 maar aan de gemeenten is van rijkswege een zeer ruime overgangsperiode geboden om gemeentelijk beleid te wijzigen. De Friese gemeenten hebben in VFG-verband besloten daarvan gebruik te maken en derhalve is te verwachten dat de bestaande adviespraktijk in het kalenderjaar 2024 grotendeels ongewijzigd zal blijven. Of het aantal adviesaanvragen in 2024 op peil zal blijven is wel een onzekerheid. De mate waarin de daarmeegemoeide omzet zal wijzigen valt echter bij het opstellen van deze begroting niet te bepalen. Wel zijn door het voortbestaan van de GR in 2024 alle kosten gedekt, conform artikel 34 lid 2 van de GR. Ook de in deze begroting opgenomen meerjarenraming is opgesteld vanuit één scenario: ongewijzigde voortzetting van de huidige adviespraktijk. Elk ander scenario is van een zo grote onzekerheid, dat die niet tot alternatieve, voorspellende cijferopstellingen kan leiden. Uiteraard is het dagelijks bestuur van hûs en hiem zich bewust van deze situatie. Ontwikkelingen (en daarmee gepaard gaande financiële risico’s voor gemeenten) zullen nauwgezet worden gevolgd, en indien nodig, zullen er maatregelen worden getroffen. Om een sluitende exploitatie te kunnen realiseren wordt, mede om de cao-verhoging te kunnen dekken. Een verhoging van de tarieven voorgesteld. Het Dagelijks Bestuur zal voorstellen om de tarieven per 1-1-2024 aan te passen.
    De begroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem is opgesteld conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).


    De ontwerpbegroting (incl. de meerjarenraming) kan door de raad voor kennisgeving worden aangenomen.
    Voor het indienen van een zienswijze op de begroting is geen aanleiding.

  12. 17

    In dit advies wordt de raad gevraagd kennis te nemen van de jaarrekening 2022 en de ontwerpbegroting 2024 van Dokwurk. De jaarrekening is ter kennisname, met betrekking tot de ontwerpbegroting 2024 stelt het college voor over deze begroting geen zienswijze in te dienen.

    02:05:42 - 02:07:40 - M. Jonker
    02:07:40 - 02:08:00 - F. van der Ploeg
    02:08:00 - 02:09:21 - M. Jonker
    02:09:21 - 02:10:07 - H. Kooistra
    02:10:07 - 02:14:27 - N.L. Agricola
  13. 18
    Vaststelling overige voorstellen vanuit de opiniërende raad van 30 mei 2023:
  14. 18.a

    02:14:16 - 02:14:27 - N.L. Agricola
    02:14:27 - 02:17:57 - M. Jonker
    02:17:57 - 02:18:13 - K. Houtstra
    02:18:13 - 02:19:02 - M. Jonker
  15. 18.b.1

  16. 18.b.2

    02:14:00 - 02:14:27 - N.L. Agricola
  17. 18.d.1

  18. 18.d.2

  19. 18.d.3

  20. 19

    02:18:57 - 02:19:02 - M. Jonker
    02:19:02 - 02:19:09 - N.L. Agricola